Az óvodavezető levélben fordult a testülethez, melyben kérte a tárgyi- és személyi feltételek bővítését, egyrészt az épület műszaki állapota, másrészt a magas gyereklétszám okán. A Polgármester Úr szerint erre a meglévő keretek mellett nincs lehetőség, csak jelentős pályázati forrás igénybevehetősége esetén. Kiemelte azt is, hogy óvattal kell bánni azzal a kijelentéssel, hogy nem biztosítottak a feltételek, hiszen akkor nem hozza ide a szülő a gyereket és az a gyerek már iskolába sem ide fog járni. Ennek településmarketing szempontjából is negatív üzenete van.
A csepregi szennyvíztelep kapacitása szűkös, ezért azt fejleszteni kell. A szennyvíztelep korszerűsítése tárgyában érintett agglomerációs települések a következők: Csepreg, Gyalóka, Horvátzsidány, Kiszsidány, Ólmod, Répcevis, Szakony, Zsira. Akik nem kívánnak csatlakozni az agglomerációból, azoknak is szavazniuk kell erről. A pályázat elkészítése és benyújtása céljából szükséges megnevezni és felhatalmazni egy gesztor önkormányzatot, aki a pályázat előkészítésével, benyújtásával, és lebonyolításával kapcsolatos döntéseket az agglomerációban részt vevő települések nevében eljárva hozza meg. Előzetes egyeztetések alapján ez Zsira Község Önkormányzatának nevében eljáró mindenkori polgármester lenne.
A kivitelezési költség az előzetes becslések szerint 400 millió Ft, az előkészítési költségek közül a pályázatírás és tervezés 15–20 millió Ft, a pályázatíró sikerdíja 20-35 millió Ft körül körvonalazódik. A pályázat támogatottsága elérheti a 95% -ot. Jelenleg a szennyvíztelep kizárólagos tulajdonosa - az ingatlan nyilvántartás szerint - a Vasivíz Vas Megyei Víz- és Csatornamű Zrt. Mivel pályázatot csak Önkormányzatok nyújthatnak be, a pályázat benyújtásának feltétele, hogy a tulajdonjog előzetesen az érintett települési önkormányzatokhoz kerüljön.
Zsira tekintetében elsősorban a későbbi (nem lakossági) fejlesztések érdekében szükséges a részvétel, gyakorlatilag előre biztosítani kell a szenyvíztisztító kapacitást, ahhoz, hogy megvalósítható legyen pl. egy szálloda beruházás.
További információk itt és itt:
Az ülésen talán egyszer említették meg az állam általi önkormányzati adósságátvállalást. Részletekről semmi. Vagy volt erről valamilyen korábbi tájékoztatás (nyilvános testületi ülésen biztos nem) vagy senkit se érdekel. A szemét ügyről még a zsira.hu is beszámolt, erről sem esett szó, pedig itt önkormányzati kötelezettségvállalásról/kötelezettségszegésről van szó.
VálaszTörlésAz óvoda kapcsán meg kell jegyeznem, hogy 2009-ben szülőként fordultunk a testülethez, hasonlóan a létszámhoz szükséges tárgyi- és személyi feltételek biztosítása tárgyában. A 21 szülő által aláírt levélben az észrevételek felsorolása mellett konzultációs lehetőséget is kértünk a problémák átbeszélésére, a megoldások közös kidolgozására, melyre ugyan udvarias, ám elutasító választ kaptunk csupán. Kisebb lépések ugyan történtek, de a legfontosabb probléma - a zsúfoltság - terén nem történt előrelépés. Én nem vagyok pedagógus, de annyit a két gyerekem mellett azért én is láttam, hogy a kis térbe szorított ovisoknál szakmailag kifogástalan nevelést akkor sem lehet biztosítani, ha a személyzet erőn felül dolgozik. És hangsúlyozom, hogy mint egykor a levélnél, így most sem az óvónők, dadák minősítése a lényeg, ők mindent megtesznek, ami csak lehetséges, de egyszerűen fizikai korlátokba ütköznek. Persze fontos a településmarketing, de az nem csupán az imázsról szól. A problémák elhallgatása előbb-utóbb visszaüt, sokkal rosszabb egy csalódott szülő, mint egy be nem íratott gyerek. Egyszerűen nem értem miért van ennyire háttérben az óvoda. Az iskola közel 31 millió forint pályázati forráshoz jutott az elmúlt években, a határkőradír projektben közel 1 millió euro támogatás érkezik, a fejlesztésekhez felvett 70-80 millió forint nagyságrendű hitelt az állam átvállalta, ide nem jut. 2007-ben adtunk néhány javaslatot arra, hogy lehetne a legolcsóbban észszerűsíteni (mert a fejlesztéstől ez még messze van) az óvoda/községháza épületének fűtését, az akkor kb. 700.000,- Ft-os ráfordítás talán már vissza is jött volna a megtakarításból, mellesleg a gyerekeknek is jobb lenne a nem kétállapotú (hideg vagy túlfűtött), hanem szabályozható fűtés. Ha már esett szó a településmarketingről, ami nem csak arculatépítésről, de tervezési folyamatról is szól, annak része kell legyen az emberi erőforrás gondozás is, amely intézményi formában az oviban kezdődik és jóval több annál, mint egy fűtött gyermekmegőrző.
A csepregi előterjesztésben szereplő számok pedig hűen tükrözik a torz hazai állapotokat. Egy pályázatíró díjazása akár ötszöröse is lehet a létesítmény műszaki-mérnöki tervezői költségeinek. Pedig a felelős mérnöki munka az üzemeltetés 20-30 évét alapozza meg, már ha az önkormányzati együttműködési szándék és akarat kitart addig.
Nagyon örülök, hogy leírtad, hogy nem a dolgozókon múlik a jobb óvodai ellátás, hanem a feltételeken. Nekem volt alkalmam dolgozni 39 gyerekkel, ami tényleg erőn felüli teljesítés mellett is csak olyan érzés, mintha felügyeletet biztosítana az óvónő, és itt sajnos nem tud tovább menni, mert mindenhol falakba ütközik, pedig neki a legfontosabb a gyerekek érdeke.
VálaszTörlésA nagyobbik lányom nem ide járt, hanem Sopronba, ahol 6 csoportos óvoda volt, csoportonként 25 gyerekkel. Nem vehettek fel törvényi előírás miatt többet! Soha ennyi fertőzés nem volt, mint ami itt van! A gyerekem - és másoké is - tudott játszani, mert volt helye és ideje.... és még sorolhatnám.
Nekem most kellene beíratni a kicsit ide az óvodába, de még sok fejtörést fog okozni, ha nem változik semmi ez ügyben, mert inkább utazunk egy kicsit, de a napja nyugodtan, kiegyensúlyozottan teljen. Akinek fontos a gyereke testi, lelki egészsége, az hasonlóképpen tesz.
Sajnálom, hogy ilyen világot élünk, hogy a marketing és a pénz előbbre való a gyerekek érdekénél.
Róka Rita